Villkor / Terms
Allmänna villkor (Swedish) & Terms & Conditions (English)
The following terms and conditions apply when booking is done directly with us (Travel agents have their own terms and conditions).Allmänna villkor
Villkor för uthyrning av stugor och lägenheter. Antagna av Föreningen SverigeTurism den 29 maj 1990 efter överläggningar med Konsumentverket.
• du får handlingar och uppgift om var nyckeln kan hämtas i god tid, men inte nödvändigtvis mer än 30 dagar före avtalad ankomstdag
• stugan/lägenheten stämmer med beskrivningen.
• du informeras om alla väsentliga förändringar, som rör din bokning,
• du får disponera stugan/lägenheten från kl 15.00 avtalad ankomstdag till kl 11.00 avresedagen, om inget annat överenskommits.
Länk till priser >>
Om bokning sker senare än 30 dagar i förväg skall hela hyran betalas 10 dagar, dock senast dagen före ankomstdagen.
Om bokning sker en längre period än 30 dagar, behöver du inte betala de följande 30-dagarsperioderna förrän sista bankdagen före varje ny 30-dagarsperiods början.
Om betalning av bokningsavgiften i tid har vi rätt att stryka din bokning. Om du missar betalning av hyran räknas det som en avbokning från din sida och då gäller reglerna för avbokning.
Om du avbokar tidigare än 30 dagar före avtalad ankomst, behöver du inte betala mer än en expeditionsavgift på högst 500 kronor.
Om du avbokar 15 dagar eller senare före avtalad ankomst, måste du betala 50% av hyran.
Om du redan hunnit betala mer än vad du i så fall blir skyldig att betala, så får du omedelbart tillbaka mellanskillnaden från den du betalade till.
Om vi lyckas hyra ut stugan/lägenheten till någon annan, återbetalar vi till dig ett belopp, som motsvarar den nya hyresgästens hyra, med avdrag för en expeditionsavgift på högst 500 kronor.
I stället för att säga upp hyresavtalet, kan du begära att vi sätter ned hyran.
Om du har klagomål bör du framföra dem till oss snarast möjligt, helst inom 3 dagar från ankomstdagen. Fel, som uppstår under vistelsen, bör du anmäla omgående, så att vi får en chans att rätta till det.
Du har rätt att sätta någon annan i ditt ställe och vi måste godta den personen om vi inte har särskilda skäl att vägra. Du måste i så fall meddela oss före tillträdesdagen
Du får inte använda stugan/lägenheten till något annat än vad som avtalades vid bokningen (fritidsändamål) och du får inte låta fler personer övernatta i stugan/lägenheten eller på tomten, än vad du uppgav vid bokningen.
Du måste städa ordentligt före avresan. Om du missar detta kommer vi att utföra städning på din bekostnad till en kostnad av 500 kr.
Ansvarig uthyrare är:
Daniel Arenholm, Lönnbergsvägen 2. 829 50 Bergsjö. Telefon 0739814412Som uthyrare är vi skyldiga se till att:
• du får en skriftlig bekräftelse på din bokning• du får handlingar och uppgift om var nyckeln kan hämtas i god tid, men inte nödvändigtvis mer än 30 dagar före avtalad ankomstdag
• stugan/lägenheten stämmer med beskrivningen.
• du informeras om alla väsentliga förändringar, som rör din bokning,
• du får disponera stugan/lägenheten från kl 15.00 avtalad ankomstdag till kl 11.00 avresedagen, om inget annat överenskommits.
Bokning
Både du och vi är bundna vid hyresavtalet så snart vi bekräftat bokningen och du betalat bokningsavgiften (eller hela hyran).Länk till priser >>
Betalning
Om bokning sker tidigare än 30 dagar i förväg är bokningsavgiften 20% av hyran. Bokningsavgiften skall betalas inom 10 dagar från det att vi sänt bekräftelsen till dig. Den räknas av från hyran. Resten av hyran skall betalas senast 15 dagar före avtalad ankomstdag.Om bokning sker senare än 30 dagar i förväg skall hela hyran betalas 10 dagar, dock senast dagen före ankomstdagen.
Om bokning sker en längre period än 30 dagar, behöver du inte betala de följande 30-dagarsperioderna förrän sista bankdagen före varje ny 30-dagarsperiods början.
Om betalning av bokningsavgiften i tid har vi rätt att stryka din bokning. Om du missar betalning av hyran räknas det som en avbokning från din sida och då gäller reglerna för avbokning.
Avbokning
Du kan avboka muntligen eller skriftligen till oss eller till det ställe, som tog emot din bokning. Avbokningen räknas inte om den görs till någon annan eller sänds till stugan/lägenheten. Vi är skyldiga att bekräfta din avbokning skriftligen.Om du avbokar tidigare än 30 dagar före avtalad ankomst, behöver du inte betala mer än en expeditionsavgift på högst 500 kronor.
Om du avbokar 15 dagar eller senare före avtalad ankomst, måste du betala 50% av hyran.
Om du redan hunnit betala mer än vad du i så fall blir skyldig att betala, så får du omedelbart tillbaka mellanskillnaden från den du betalade till.
Om vi lyckas hyra ut stugan/lägenheten till någon annan, återbetalar vi till dig ett belopp, som motsvarar den nya hyresgästens hyra, med avdrag för en expeditionsavgift på högst 500 kronor.
Rättigheter
Om vi inte tillhandahåller stugan/lägenheten i utlovat skick eller vid rätt tidpunkt och inte klarar av att erbjuda dig en annan stuga/lägenhet vars skillnader mot den du bokade är så små att de saknar betydelse för dig, så har du rätt att säga upp hyresavtalet. Vi måste då betala tillbaka allt det du betalat oss och ersätta dig för dina styrkta och rimliga kostnader, med avdrag för den nytta du kan ha haft av stugan/lägenheten.I stället för att säga upp hyresavtalet, kan du begära att vi sätter ned hyran.
Om du har klagomål bör du framföra dem till oss snarast möjligt, helst inom 3 dagar från ankomstdagen. Fel, som uppstår under vistelsen, bör du anmäla omgående, så att vi får en chans att rätta till det.
Du har rätt att sätta någon annan i ditt ställe och vi måste godta den personen om vi inte har särskilda skäl att vägra. Du måste i så fall meddela oss före tillträdesdagen
Skyldigheter
Du måste vårda stugan/lägenheten väl och följa de ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller. Du ansvarar själv för alla skador, som uppstår på fastigheten och dess inventarier, genom att du eller någon i ditt sällskap varit vårdslös.Du får inte använda stugan/lägenheten till något annat än vad som avtalades vid bokningen (fritidsändamål) och du får inte låta fler personer övernatta i stugan/lägenheten eller på tomten, än vad du uppgav vid bokningen.
Du måste städa ordentligt före avresan. Om du missar detta kommer vi att utföra städning på din bekostnad till en kostnad av 500 kr.
Force major
Både du och vi har rätt att träda ifrån hyresavtalet om stugan/lägenheten inte kan tillhandahållas på grund av krigshandlingar, naturkatastrofer, arbetsmarknadskonflikt, längre avbrott i vatten- eller energitillförseln, eldsvåda eller andra liknande större händelser, som varken du eller vi kunnat förutse eller påverka. Vi är i så fall skyldiga att fortast möjligt betala tillbaka vad du betalat, med avdrag för den nytta du haft av stugan/lägenheten.Tvist
Vänd dig direkt till oss med eventuella klagomål. Tänk på att dina möjligheter att få rättelse kan minska om du dröjer med att klaga. Om vi inte kommer överens, kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Den består av en opartisk ordförande och ett antal representanter för researrangörer och konsumenter. Konsumentvägledaren i din hemkommun kan hjälpa dig. Adressen är: Box 174, 101 23 Stockholm (www.arn.se)BAGARSTUGAN LOG CABIN – SWEDEN
Terms and
conditions cabin rental as of May 29, 1990 according to Swedish law.
Lessor:
Daniel Arenholm, Lönnbergsvägen 2. 829 50 Bergsjö, Sweden.
Phone:
+46739814412 E-mail: daniel.arenholm@gmail.com
As a
lessor, we are obliged to ensure that:
- the
customer receives a written confirmation of the booking
- the
customers beforehand receives information about where to check in and receive
the key
- the
accommodation is consistent with picture and marketing
- the
customer is informed of any changes in the booking
- the
customer can check in after 15.00 on arriving day and check out until 11.00 (if
no other
- arrangements are made).
Bokning
Both
parties are commited to the terms as soon as down payment is paid (or booking
paid in full).
Payment terms
Swedish VAT
for package is 25% and 12% for only cabin rental.
If booking is done (30 days
prior arrival, down payment is 20% of the full amount. The down payment must be
paid within 10 days of sending the booking confirmation. It is then deducted
from the full amount. The remainder of the cost must be paid no later than 20
days before the agreed arrival date.
If booking
is made later than 30 days in advance, the entire cost must be paid after 10
days of booking, but no later than 3 days before the day of arrival.
If bookings
is made for a period longer than 30 days, you do not have to pay the following
30-day periods until the last banking day before each new 30-day period begins.
If payment
of the booking fee is not made on time, we have the right to cancel your
booking.
If you miss
payment, it is counted as a cancellation on your part and then the rules for
cancellation apply.
Cancellation
You can
cancel verbally or in writing to us or to the place that received your booking
confirmation. Cancellation is not valid if it is made to someone else. We are
required to confirm your cancellation in writing.
If you
cancel earlier than 30 days prior to the agreed arrival date, you do not have
to pay more than a handling fee of not more than the down payment (20%) or maximum
€350.
If you
cancel 15 days or later prior to the agreed arrival date, you must pay 50% of
the rent.
If you have
already paid more than you are obliged to pay, you will immediately get back
the difference from the one you paid to.
If we
manage to rent the accommodation or/and equipment to someone else, we will
refund you an amount corresponding to the new tenant's costs, less a handling
fee of no more than €50.
Any claim
of reimbursement is to be administrated by the customers individual insurance company.
Rights
If we do
not provide the accommodation or equipment as agreed or at the right time and
are unable to offer you a replacement whose differences against the one you
booked are so small that they do not matter to you, then you have the right to
terminate the rental agreement. We must then repay all that you paid us and
reimburse you for your justified and reasonable costs, less the benefit you may
have had from the booking.
Instead of
cancelling the lease, you can request that we reduce the rent.
If you have
complaints, you should forward them to us as soon as possible, preferably
within 3 days from the date of arrival. Any errors that occur during your stay
should be reported promptly, so that we have a chance to correct it.
You have
the right to put someone else in your place and we must accept that person
unless we have special reasons to refuse. If so, you must notify us before the
date of admission.
Obligations
You must
take good care of the accommodation and the equipment and follow the rules,
instructions and regulations that apply. You are responsible for all damages
that occur on the property and its fixtures in that you or someone in your
company has been negligent.
You may not
use the accommodation and the equipment for anything other than what was agreed
upon booking (leisure purposes) and you may not let more people stay overnight
in the cottage or use the equipment than what is stated in the booking.
You must
perform regular clean (vacuum and dishes) before departure. If you miss this we
will perform cleaning at your expense at a cost of €50.
Force major
Both
parties have the right to withdraw from the agreement if the accommodation
cannot be provided due to war actions, natural disasters, labor market
conflict, longer interruptions in water or energy supply, fire or other similar
major events, which neither you nor we could anticipate or . In that case, we
are obliged to repay what you paid as soon as possible, less the benefit you
have had from the booking.
Dispute
Please
contact us directly with any complaints. Keep in mind that if you delay
complaining, your chances of getting corrected may decrease. If we do not
agree, you can contact the Swedish General Complaints Board. It consists of an
impartial chairman and a number of representatives of tour operators and
consumers. The consumer guide in your home municipality can help you:
www.arn.se