Villkor / Terms

Allmänna villkor (Swedish) & Terms & Conditions (English)

The following terms and conditions apply when booking is done directly with us (Travel agents have their own terms and conditions).

Allmänna villkor

Villkor för uthyrning av stugor och lägenheter. Antagna av Föreningen SverigeTurism den 29 maj 1990 efter överläggningar med Konsumentverket.

Ansvarig uthyrare är: 

Daniel Arenholm, Lönnbergsvägen 2. 829 50 Bergsjö. Telefon 0739814412

Som uthyrare är vi skyldiga se till att:

du får en skriftlig bekräftelse på din bokning
du får handlingar och uppgift om var nyckeln kan hämtas i god tid, men inte nödvändigtvis mer än 30 dagar före avtalad ankomstdag
stugan/lägenheten stämmer med beskrivningen.
du informeras om alla väsentliga förändringar, som rör din bokning,
du får disponera stugan/lägenheten från kl 15.00 avtalad ankomstdag till kl 11.00 avresedagen, om inget annat överenskommits.

Bokning

Både du och vi är bundna vid hyresavtalet så snart vi bekräftat bokningen och du betalat bokningsavgiften (eller hela hyran).

Länk till priser >>


Betalning

Om bokning sker tidigare än 30 dagar i förväg är bokningsavgiften 20% av hyran. Bokningsavgiften skall betalas inom 10 dagar från det att vi sänt bekräftelsen till dig. Den räknas av från hyran. Resten av hyran skall betalas senast 15 dagar före avtalad ankomstdag.

Om bokning sker senare än 30 dagar i förväg skall hela hyran betalas 10 dagar, dock senast dagen före ankomstdagen.

Om bokning sker en längre period än 30 dagar, behöver du inte betala de följande 30-dagarsperioderna förrän sista bankdagen före varje ny 30-dagarsperiods början.

Om betalning av bokningsavgiften i tid har vi rätt att stryka din bokning. Om du missar betalning av hyran räknas det som en avbokning från din sida och då gäller reglerna för avbokning.

Avbokning

Du kan avboka muntligen eller skriftligen till oss eller till det ställe, som tog emot din bokning. Avbokningen räknas inte om den görs till någon annan eller sänds till stugan/lägenheten. Vi är skyldiga att bekräfta din avbokning skriftligen.

Om du avbokar tidigare än 30 dagar före avtalad ankomst, behöver du inte betala mer än en expeditionsavgift på högst 500 kronor.

Om du avbokar 15 dagar eller senare före avtalad ankomst, måste du betala 50% av hyran.

Om du redan hunnit betala mer än vad du i så fall blir skyldig att betala, så får du omedelbart tillbaka mellanskillnaden från den du betalade till.

Om vi lyckas hyra ut stugan/lägenheten till någon annan, återbetalar vi till dig ett belopp, som motsvarar den nya hyresgästens hyra, med avdrag för en expeditionsavgift på högst 500 kronor.

Rättigheter

Om vi inte tillhandahåller stugan/lägenheten i utlovat skick eller vid rätt tidpunkt och inte klarar av att erbjuda dig en annan stuga/lägenhet vars skillnader mot den du bokade är så små att de saknar betydelse för dig, så har du rätt att säga upp hyresavtalet. Vi måste då betala tillbaka allt det du betalat oss och ersätta dig för dina styrkta och rimliga kostnader, med avdrag för den nytta du kan ha haft av stugan/lägenheten.

I stället för att säga upp hyresavtalet, kan du begära att vi sätter ned hyran.

Om du har klagomål bör du framföra dem till oss snarast möjligt, helst inom 3 dagar från ankomstdagen. Fel, som uppstår under vistelsen, bör du anmäla omgående, så att vi får en chans att rätta till det.

Du har rätt att sätta någon annan i ditt ställe och vi måste godta den personen om vi inte har särskilda skäl att vägra. Du måste i så fall meddela oss före tillträdesdagen

Skyldigheter

Du måste vårda stugan/lägenheten väl och följa de ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller. Du ansvarar själv för alla skador, som uppstår på fastigheten och dess inventarier, genom att du eller någon i ditt sällskap varit vårdslös.

Du får inte använda stugan/lägenheten till något annat än vad som avtalades vid bokningen (fritidsändamål) och du får inte låta fler personer övernatta i stugan/lägenheten eller på tomten, än vad du uppgav vid bokningen.

Du måste städa ordentligt före avresan. Om du missar detta kommer vi att utföra städning på din bekostnad till en kostnad av 500 kr.

Force major 

Både du och vi har rätt att träda ifrån hyresavtalet om stugan/lägenheten inte kan tillhandahållas på grund av krigshandlingar, naturkatastrofer, arbetsmarknadskonflikt, längre avbrott i vatten- eller energitillförseln, eldsvåda eller andra liknande större händelser, som varken du eller vi kunnat förutse eller påverka. Vi är i så fall skyldiga att fortast möjligt betala tillbaka vad du betalat, med avdrag för den nytta du haft av stugan/lägenheten.

Tvist

Vänd dig direkt till oss med eventuella klagomål. Tänk på att dina möjligheter att få rättelse kan minska om du dröjer med att klaga. Om vi inte kommer överens, kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Den består av en opartisk ordförande och ett antal representanter för researrangörer och konsumenter. Konsumentvägledaren i din hemkommun kan hjälpa dig. Adressen är: Box 174, 101 23 Stockholm (www.arn.se)




BAGARSTUGAN LOG CABIN – SWEDEN

Terms and conditions cabin rental as of May 29, 1990 according to Swedish law.

Lessor:
Daniel Arenholm, Lönnbergsvägen 2. 829 50 Bergsjö, Sweden.
Phone: +46739814412 E-mail: daniel.arenholm@gmail.com

As a lessor, we are obliged to ensure that:
  • the customer receives a written confirmation of the booking
  • the customers beforehand receives information about where to check in and receive the key
  • the accommodation is consistent with picture and marketing
  • the customer is informed of any changes in the booking
  • the customer can check in after 15.00 on arriving day and check out until 11.00 (if no other
  • arrangements are made).

Bokning

Both parties are commited to the terms as soon as down payment is paid (or booking paid in full).


Payment terms

Swedish VAT for package is 25% and 12% for only cabin rental. 

If booking is done (30 days prior arrival, down payment is 20% of the full amount. The down payment must be paid within 10 days of sending the booking confirmation. It is then deducted from the full amount. The remainder of the cost must be paid no later than 20 days before the agreed arrival date.

If booking is made later than 30 days in advance, the entire cost must be paid after 10 days of booking, but no later than 3 days before the day of arrival.

If bookings is made for a period longer than 30 days, you do not have to pay the following 30-day periods until the last banking day before each new 30-day period begins.

If payment of the booking fee is not made on time, we have the right to cancel your booking.

If you miss payment, it is counted as a cancellation on your part and then the rules for cancellation apply.

Cancellation

You can cancel verbally or in writing to us or to the place that received your booking confirmation. Cancellation is not valid if it is made to someone else. We are required to confirm your cancellation in writing.

If you cancel earlier than 30 days prior to the agreed arrival date, you do not have to pay more than a handling fee of not more than the down payment (20%) or maximum €350.

If you cancel 15 days or later prior to the agreed arrival date, you must pay 50% of the rent.

If you have already paid more than you are obliged to pay, you will immediately get back the difference from the one you paid to.

If we manage to rent the accommodation or/and equipment to someone else, we will refund you an amount corresponding to the new tenant's costs, less a handling fee of no more than €50.

Any claim of reimbursement is to be administrated by the customers individual insurance company. 

Rights

If we do not provide the accommodation or equipment as agreed or at the right time and are unable to offer you a replacement whose differences against the one you booked are so small that they do not matter to you, then you have the right to terminate the rental agreement. We must then repay all that you paid us and reimburse you for your justified and reasonable costs, less the benefit you may have had from the booking.

Instead of cancelling the lease, you can request that we reduce the rent.

If you have complaints, you should forward them to us as soon as possible, preferably within 3 days from the date of arrival. Any errors that occur during your stay should be reported promptly, so that we have a chance to correct it.

You have the right to put someone else in your place and we must accept that person unless we have special reasons to refuse. If so, you must notify us before the date of admission.

 Obligations

You must take good care of the accommodation and the equipment and follow the rules, instructions and regulations that apply. You are responsible for all damages that occur on the property and its fixtures in that you or someone in your company has been negligent.

You may not use the accommodation and the equipment for anything other than what was agreed upon booking (leisure purposes) and you may not let more people stay overnight in the cottage or use the equipment than what is stated in the booking.

You must perform regular clean (vacuum and dishes) before departure. If you miss this we will perform cleaning at your expense at a cost of €50.

Force major

Both parties have the right to withdraw from the agreement if the accommodation cannot be provided due to war actions, natural disasters, labor market conflict, longer interruptions in water or energy supply, fire or other similar major events, which neither you nor we could anticipate or . In that case, we are obliged to repay what you paid as soon as possible, less the benefit you have had from the booking.

Dispute

Please contact us directly with any complaints. Keep in mind that if you delay complaining, your chances of getting corrected may decrease. If we do not agree, you can contact the Swedish General Complaints Board. It consists of an impartial chairman and a number of representatives of tour operators and consumers. The consumer guide in your home municipality can help you: www.arn.se

Popular posts from this blog

Welcome to Bagarstugan in Hälsingland